Begin juni was het vijf jaar geleden dat ik mij als freelancer inschreef bij de Kamer van Koophandel. Een mijlpaal, waar ik bijzonder trots op ben. En een keuze, waar ik nog steeds honderd procent achter sta. Want het freelancen heeft mij zakelijk en persoonlijk veel gebracht. Ben je ook zelfstandig professional of overweeg je die stap te zetten? In deze blog deel ik 5 lessen die ik heb geleerd.

Vertrouw op je gevoel

Keuzes maak ik sterk op gevoel. En dat gevoel klopt bijna altijd. Ik durf er dan ook steeds vaker op te vertrouwen. Zo zei ik eens ‘nee’ tegen een grote opdracht die ik in mijn schoot geworpen kreeg. De reden? Het voelde op de een of andere manier niet goed en ik vond dat ik deze kans aan mij voorbij moest laten gaan. Mijn gevoel klopte achteraf: voor de freelancer die de opdracht wél aannam, werd het al snel een hoofdpijndossier. Overigens sloeg ik het aanbod af in het volste vertrouwen dat er wel weer een nieuwe kans voorbij zou komen. En die kwam ook. Eentje waar alles in mij ‘ja’ tegen zei..

SuccesAfgewezen? Ga vooral door!

Mensen zien vaak je successen, maar niet de weg ernaartoe. Soms tref je ook teleurstellingen op je pad. Voor een opdracht zijn altijd – net als bij een sollicitatie voor een baan – meerdere kandidaten in de race. De ene keer ben jij de gelukkige die wordt uitverkoren, de andere keer niet. Navraag leert dat het zelden iets met jou of jouw kwaliteiten te maken heeft. Iemand anders paste deze keer nét wat beter in het profiel of bij de organisatie. Dat kan. En dat geeft niet. Volgende keer beter. Ik probeer in elk geval niet te lang bij een afwijzing stil te blijven staan en deze zeker niet persoonlijk op te vatten.

Steek boven het maaiveld uit

Er zijn héél veel freelancers. Je kunt dus maar beter zorgen dat je een beetje opvalt. Hoe? Door je creativiteit te gebruiken en de dingen net even anders te doen. Een beetje anders is soms al genoeg. Zo kwam ik bijvoorbeeld ‘binnen’ bij Flair door mijn ideeën simpelweg via de post te versturen. Per e-mail ontvang je zelden tot nooit antwoord, omdat de hoofdredactrice elke week tientallen mails krijgt van freelancers die graag voor het tijdschrift willen schrijven. En dus kocht een kaart (maatje XXL) en een enveloppe (in een opvallende kleur) en stuurde ik die met mijn ideeën op. Toen was het wél raak!

Laat je niet piepelen

Ik kreeg eens een mail van een aannemer. Hij zocht een tekstschrijver om alle teksten van zijn website te herschrijven. Er was echter een ‘klein’ probleem: hij had geen budget. Wel kon ik rekenen op eeuwige roem en dankbaarheid. Even overwoog ik om terug te mailen dat ik mijn huis graag wilde verbouwen, maar dat ik ook geen budget had.. Ik liet hem weten dat ik niet gratis werk en gaf mijn uurtarief door. Als hij nog interesse had, kon hij contact opnemen. Nooit meer iets gehoord. I rest my case. Onbetaalde proefopdrachten, ook zoiets. Mensen die mij inhuren mogen erop vertrouwen dat ik mijn vak versta. Dat doe je immers toch ook als je naar de kapper, tandarts of bakker gaat? Helaas staan deze voorbeelden niet op zichzelf. Lees dit artikel over de hilarische hashtag #tegendebakker maar eens.

Een goede briefing is het halve werk

Vragen stellen. Het is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Niet alleen aan de mensen die ik interview. Eerst onderwerp ik mijn klanten aan een vragenvuur. Wat is het doel van de tekst: informeren, amuseren, overtuigen of activeren? Voor welke doelgroep is het bestemd? En wat is de belangrijkste boodschap? Een tekst kun je namelijk op vele manieren aanvliegen. Inmiddels weet ik dat een goede briefing het halve werk is. Het dwingt de klant na te denken over wat hij precies verwacht, en het helpt mij om meteen aan die verwachtingen te voldoen. Een win-winsituatie!

Ben je ook zelfstandig ondernemer? Wat waren jouw belangrijkste lessen de afgelopen tijd?