U of jij: wat is beter op mijn website? Een vraag waar veel ondernemers mee worstelen. Want hoewel ‘jij’ steeds gebruikelijker wordt in schriftelijke communicatie, gaat het kiezen van een aanspreekvorm vaak gepaard met twijfel. Er bestaat namelijk geen regel die voorschrijft wat juist is.

Wat stralen ‘u’ en ‘jij’ uit?

U klinkt formeel en zakelijk. Het staat voor afstand, respect en status. Maar ook voor beleefdheid.
Jij klinkt informeel, persoonlijk en vertrouwd. Het staat voor gelijkwaardigheid en kameraadschap.

Wat wil jij uitstralen naar je klanten?

Er is geen wet of regel die voorschrijft hoe je je klanten aanspreekt. Dat bepaal je helemaal zelf en is dus een persoonlijke keuze. Mijn advies als tekstprofessional? Schrijf zoals je spreekt en spreek zoals je bent. Met andere woorden: blijf bij jezelf en doe wat het beste past bij jou. Dan klopt wat je online uitstraalt ook met wie jij offline in werkelijkheid bent. En trek je klanten aan die echt bij je passen. Als je bovendien jouw ideale klant in kaart hebt gebracht, weet je ook wel of je ‘jij’ kunt gebruiken.

Zorg dat online klopt met offline

Ben je iemand die ‘in real life’ op een losse en informele manier met klanten omgaat? Dan strookt een website met hele formele, wat afstandelijke teksten daar niet mee. Andersom geldt hetzelfde. Houd je het bij een eerste ontmoeting het liefst heel zakelijk en spreek je je klant in het begin uit beleefdheid altijd met ‘u’ aan? Dan past een informele, meer persoonlijke eerste indruk op je website daar ook niet echt bij. Kortom, zorg ervoor dat je online en offline uitstraling in overeenstemming zijn met elkaar.

Wees consequent en doseer!

Wordt het u of wordt het jij? Wat je ook kiest: voer dit overal consequent door. Dus niet alleen op je website, maar ook in je mailings en op social media. U en jij door elkaar gebruiken, kan namelijk irritatie bij de lezer opwekken. Net als teveel ge-u, ge-je en ge-jij. Zorg daarom voor voldoende afwisseling in het ritme van je tekst. Hoe? Door soms bewust de persoonsvorm te vermijden, zoals in deze zin.

Geef jij persoonlijk de voorkeur aan u of aan jij op je website?